Latest Publications of Our Members

Ilea L. T. (2007), Viata si umbra ei: Intemeierea existentiala a cunoasterii, Idea Design & Print

Laura T. Ilea, Viata si umbra ei: Intemeierea existentiala a cunoasterii, Idea Design & Print, 2007

In traditia filosofica au existat incercari de a periodiza epocile istorice in  functie de preeminenta diferitelor “facultati” umane: epoca grecilor, Evul Mediu si  Iluminismul ar fi fost dominate de meditatia asupra gindirii, secolul al XIX-lea s-ar  fi concentrat asupra actiunii, in timp ce secolul al XX-lea, in parte ?i datorita  zguduirilor istorice pe care le-a avut de suferit, ar fi fost un secol al judecatii  morale.  Ginditorii acestui secol iau pozitie fata de contextul istoric in care se afla,  produc critici ale ideologiilor, se avint? in deconstruc?ii care nu mai lasa niciun  fundament intact, descind in imperiul eticii cu armele ontologiei si se intorc la  ontologie, imbogatind-o cu variata coloratura specifica eticii. Tot acest peisaj nu ar  fi fost posibil daca filosofia nu si-ar fi schimbat miza si obiectul de meditatie,  platind pentru aceasta de multe ori pretul exilarii sale din imperiul “stiintelor” in cel  al banalului, al aporiei, al “craselor banalitati metafizice”.  Laboratorul acestor metamorfoze in cimpul cunoasterii a fost constituit, in  mare parte, de deceniul fenomenologic al lui Heidegger, deschis de prelegerile  tinute in primul semestru de dupa razboi (Kriegsnotsemester, 1919) ?i culminind in  1927, prin publicarea opusului Fiinta si timp (in jurul nucleului caruia meditatia  heideggeriana se mentine pina in 1928-1929). O lunga perioada in care Heidegger  nu a publicat nimic, Fiinta si timp parind a constitui, din aceasta cauza, o aparitie  neasteptata. Exista varii speculatii care incearca sa justifice aceasta tacere ca fiind  una autoimpusa, avind ca scop camuflarea unei neimpliniri filosofice: ?i anume  faptul ca, în tot acest timp, problematica fiintei apare ca un corp strain, neavind o  fundamentare fenomenologic.